רוק אנד בול-חלק א': פוינט גארדס/רועי ויינברג

הרמוניה. מה זה? אם תשאלו את מילון אוקספורד, מדובר במצב של הסכמה, ושיתוף פעולה מושלם עם הסביבה. בלהקות הגדולות ביותר בתולדות המוזיקה הייתה הרמוניה בין נגניהן למשך כל תקופת פעילותן, גם בקבוצות הכדורסל הגדולות (לראיה, המחצית הראשונה במשחק השלישי בגמר האחרון). מלבד החשיבות העצומה של ההרמוניה ב-2 דוגמאות אלו, ישנה גם התאמה מסוימת בין תפקידי שחקנים על המגרש, לבין תפקידי להקות. היום נתמקד באחד מהתפקידים החשובים ביותר בחמישייה, הפוינט גארד, ובאחד מהתפקידים החשובים ביותר בלהקות, הגיטריסט המוביל.

פוינט גארד-גיטרה מובילה

פוינט גארדים אגדיים: מג'יק ג'ונסון, אלן אייברסון, ג'ון סטוקטון

גיטריסטים מובילים (lead guitar) אגדיים: אריק קלפטון, ג'ימי פייג', ג'ימי הנדריקס

ישנם שלושה סוגים עיקריים של פוינט גארדס שבלטו בליגה הטובה בעולם עד לעכשיו, ובדומה לכך 3 סוגים בולטים של גיטריסטי-על:

הסוג הראשון בעצם משלב את שני התפקידים של הפוינט גארד והשוטינג גארד-רכז מהיר ומוכשר כשד, סקורר בחסד עליון שמתואם עם שאר חברי קבוצתו, אבל מצליח יותר אישית מקבוצתית. הסוג הזה מתאפיין בשחקנים כאלן אייברסון ונייט ארצ'בילד בעבר, וכיום באנשים כמו ראסל ווסטברוק, קיירי אירווינג ודריק רוז. אף אחד מהשחקנים האלה לא הצליח לקחת אליפות כאחד מ-2 השחקנים הבולטים בקבוצתו, אבל כשחקן משנה הוא יכול להיות משמעותי מאוד (1981, בוסטון סלטיקס לוקחת אליפות עם ארצ'בילד, שחקן השנה השנייה לארי בירד, קווין מקהייל ורוברט פאריש). יש סוג זהה של גיטריסטים שהובילו להקתם בגיטרה ובשירה בו זמנית, זן אליו משתייכים ג'ימי הנדריקס, ג'ק וויט (וויט סטרייפס) ,מארק קנופלר (דייר סטרייטס) ורבים אחרים. גם להקות אלו נחשבות לאגדיות, אבל אינן נחשבות לטובות בהיסטוריה, בניגוד לגיטריסטים הבולטים בהן.

הסוג השני זה פוינט גארד רב-גוני, שיכול לשחק גם כשחקן המוביל בקבוצתו וכסקורר הראשי בעת הצורך, ומוכן לפנות הבמה לשחקנים ביום טוב יותר ממנו בעת הצורך. אותו שחקן נמצא בתיאום מושלם עם שאר חברי קבוצתו, מה שיוצר משחק מדהים. בעבר שחקנים כאלו היו רבים יותר, והדוגמה הבולטת היא מג'יק ג'ונסון הגדול. כיום יש שחקנים מעטים מסוג זה, כאשר הבולט שבהם הנו טוני פארקר. יש גם נגני גיטרה כאלו, נדירים ומוכשרים. הבולט שבהם הנו אריק קלפטון, שהיה חבר להקה מן המניין בפרוייקטים כמו קרים ויארדבירדז, והמוביל הבלתי מעורער בלהקות כמו דריק והדומינוס או הרכב הסולו שלו.

הסוג השלישי הוא ואריאציה אחרת של הסוג השני, פוינט גארד שמתואם היטב עם שאר חברי קבוצתו ובעיקר עם אחד השחקנים, דבר היוצר קבוצה מצליחה ביותר, למשל יוטה של סוף שנות ה-90, בהנהגת ג'ון סטוקטון המבריק וקארל מלון, וכיום הקליפרס של כריס פול ובלייק גריפין, או סטפן קארי וקליי תומפסון בווריורס. דבר זה דומה ביותר לגיטריסטים שמשתפים פעולה בצורה מצויינת עם הזמר בלהקתם-דיוויד גילמור ורוג'ר ווטרס בפינק פלויד, קית' ריצ'רדס ומיק ג'אגר ברולינג סטונס, או ג'ימי פייג' ורוברט פלאנט בלד זפלין.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.
Subscribe
Notify of
30 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
בושי
בושי
9 years ago

אייברסון בכלל לא פוינט גארד סבאלה רועי ! היה שוטינג מטורף זה כן

Berch
Berch
9 years ago

השוואה מעניינת
למרות שאם כבר אז השוטינג גארד צריך להיות Lead Guitar
הפוינט גארד צריל להיות הזמר… מנהיג הכנופיה

איל
9 years ago

בריאן מאיי=סקוטי פיפן.
אתן לכם לעשות את האנלוגיה לבד.

שאולי
שאולי
9 years ago
Reply to  איל

בואנה איל האנלוגיה הזאת הקפיצה לי את הפיוז!
אני ממש לא מסכים!
אני חושב שהיחס בריאן מאיי/פרדי מרקורי הוא הרבה יותר שוויוני מאשר מייקל/פיפן..

למאיי יש השפעה עצומה על הסאונד הייחודי של קווין והוא גם המציא ז'אנר שלם של סולואים והשפיע על התפתחות הרוק

איל
9 years ago
Reply to  שאולי

כמו כל אנלוגיה, גם שלי לא מושלמת.
אין ספק שהשילוב בין שני הענקים עשה את קווין, אבל לטעמי הלהקה הייתה מצליחה באופן זה או אחר גם עם גיטריסט ממוצע, אבל עם סולן ממוצע הייתה הופכת ליותר "סינגולדה וחברים" (סלח לי על ההשוואה) מלהקה אגדית.
מאוד נוח לי להיכנס לראש של חובב המוזיקה הממוצע, כי אני חובב מוזיקה ממוצע.

יפת
יפת
9 years ago
Reply to  שאולי

בריאן מיי היה תותח על, אבל כמו ג'ורדן, מרקורי היה דרגה אחת מעל כולם.

דובי
9 years ago

רועי וואו.. זה חתיכת הארדקור מוזיקה לעומק.
חכה שמוריה יגיע ויקשקש על גיטרות לא מכוונות.
אני צריך לקרוא עוד פעם פעמיים כדי להבין את ההשוואות.

אז יש גיטריסט/סולן/מנהיג להקה וחלק מהדוגמאות הם שילוב של שניים שלושה?

מנחם לס
מנחם לס
9 years ago

כל הכבוד רועי על הרעיון. הבעייה שלי היא שמוסיקה אני אוהב, אבל לא יודע מאומה על אנשים שלא קוראים להם בטהובן, ביטלס, או אלוויס.

מנחם לס
מנחם לס
9 years ago

אגב, בגרינוויל מאמינים שכמו ג'יזוס – אלביס עוד לא אמר את המילה האחרונה.

גיא
גיא
9 years ago

עבורי ההקבלה הכי מתאימה שמצאתי למג'יק ג'ונסון הוא ג'ון לנון –
חלק מהותי מהרכב שבקלות מתחרה על הגדול בכל הזמנים.
קריירה יחסית קצרה אבל מבריקה.
היכולת לגרום לחברי קבוצתך להראות טוב יותר.
מבצע ויוצר מבריק.
(ההקבלה מתאימה גם כי קארים מתאים פיקס למשבצת של פול)

http://www.youtube.com/watch?v=jBDF04fQKtQ

מולי
מולי
9 years ago

Roi, Shine(/s/ed) on you crazy diamond

גיא
גיא
9 years ago

אי אפשר להשוות את סטוקטון לדמות מוזיקלית בנפרד ממאלון. סטוקטון ומאלון הם צמד שהשלימו אחד את השני בצורה הרמונית מופלאה, ממש ההגדרה לסימביוזה. יש רק צמד אחד שעולה על הדעת:
סיימון וגארפונקל

http://www.youtube.com/watch?v=sqGP6p0mNc8

איל
9 years ago
Reply to  גיא

הרשה לי לחלוק עליך, ולהפנות אותך לצמד הזמרים הגדול ביותר על אדמת הקודש – שלום חנוך ואריק איינשטיין ז"ל.
שלום חנוך, כמו ג'ון סטוקטון – היוצר המוכשר מבין השניים. הוא ניגן על גיטרה בנוסף לשירה, הלחין את רוב השירים וגם כתב לא מעט, עם זאת את תפקיד השירה המרכזי (=קליעת הנקודות) לקח אריק איינשטיין, והוא גם המוערך (והגבוה) מבין השניים (ע"ע קארל מאלון).
https://www.youtube.com/watch?v=PIkk1eGFplc

גיא
גיא
9 years ago
Reply to  איל

אצלי אריק איינשטיין הוא ג'ורדון עם הצניעות (ואורך הקריירה) של קארים.

איל
9 years ago
Reply to  גיא

אריק איינשטיין=קארים
בינגו!

גיא
גיא
9 years ago

כמובן ששכחתי לכתוב – רועי, כל הכבוד על הפוסט, על הרהיטות, על הידע!

אלן אייברסון/ג'ימי הנדריקס – פיקס!

אריק
אריק
9 years ago

איזה פוסט ענק, סחתיין.
נזכרתי שלא מזמן מישהו הגיב על רועי שהוא כותב בצורה משעממת וחסרת מעוף… יאללה שילך לחפש אתר אחר בכזאת רמה.

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
9 years ago

אני מניח ש-PF זה תופים

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
9 years ago

לדעתי –

זמר – PG
גיטרה – SG
קלידים – SF
תופים – PF
בס – C

שאולי
שאולי
9 years ago

אשך בתמונה:

http://cloud.lomography.com/576/461/a9/f291224a90bf0d772b9a9f9a25026bf556e609.jpg

ניתן לראות בבירור שהתופים הם ב5 והבס הוא סוג של סטרצ' 4

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
9 years ago
Reply to  שאולי

צודק!

שאולי
שאולי
9 years ago

בעצם בכלל כשאני חושב על זה הסידור של להקות על הבמה דומה לסידור של קבוצות על המגרש

עגל
עגל
9 years ago

רועי אחלה טור. מה תאמר על תזמורת א-קפלה (ללא כלי נגינה) ?

אשך טמיר המקורי
אשך טמיר המקורי
9 years ago
Reply to  עגל

פילדלפיה 76'

איל
9 years ago

יוסטון 98'

גל אל-איי
גל אל-איי
9 years ago

רועי מתוק
אהבתי את ההשוואה להרמוניה במוזיקה.
אני הולך הערב ל"גריק תיאטר", אמפיתאטרון פתוח בגבעות הוליווד, לקונצרט של YES
הם ינגנו את שני האלבומים הכי מפורסמים שלהם. "קלוז טו דה אדג'" ו"פרג'ייל" בשלמותם, וגם יביאו חומר חדש.
אווירה מושלמת, לא צריך להביא משהו לעשן – אפשר רק לנשום את האוויר סביב – ומקווה שהגאריטרים בראשות ג'ון אנדרסון יעמדו בציפיות לביצועי תקליטים שיצאו ב-1972 – שנה שבטח גם הוריך בכלל לא חלמו שיהיה להם ילד גאון ובן 14 נצחי שכמותך…
למסור ד"ש?

captain beefheart
captain beefheart
9 years ago

seasons will pass you by 🙂

דורון 4
דורון 4
9 years ago

רועי טור פצצה
מומחה למוזיקה וספץ בכדורסל
תענוג גדול לקריאה ולשמיעה
שירים פיצוץ,
המגיבים מקבלים השראה מכתיבתך ומוסיפים הנאה.
הולך לחרוש את הטור.
שמח שזה רק חלק א'
כן ירבו.
תודה ענקית גם בשם הקוראים שלא מספיקים להגיב